När en ny webbplats ska ta form handlar det mycket om nya, smarta tekniska lösningar, användbara funktioner och en grymt snygg design. Sen är det ju ”bara” att lägga in innehållet. Skämt åsido, att behandla webbplatsens innehåll så slarvigt tror jag att det är få som gör. Jag tror också att du håller med mig om att man inte ska kompromissa med kvaliteten på sitt innehåll. Här kommer några tips som du kan ta med dig när du planerar innehållet för din nya webbplats.
- Starta innehållsarbetet i god tid. I mycket god tid. Många gånger är det en hel del av innehållsarbetet som kan göras innan tekniska lösningar mm är på plats.
- Ha en uttalad ansvarig för innehåll och struktur. Du behöver någon som har överblick över webbplatsens olika delar och som håller ihop arbetet. En viktig uppgift för den ansvarige är också att kunna förmedla webbplatsens syfte, målgrupper och hur varumärket ska tas om hand.
- Ha en tydlig strategi för strukturen. När det blir diskussioner om strukturen – för det blir det – blir strategin något att hålla sig i. Annars är det lätt hänt att det blir en fråga om tycke och smak. Bestäm gärna i förväg hur projektet ska hantera önskemål om ändringar i strukturen.
- Och apropå struktur: en god idé är att med några korta ord beskriva varje del i strukturen, redan i planeringsstadiet. Då blir det lättare att se hur allt hänger ihop. Det blir också tydligare för skribenten som ska skriva texterna.
- Förankra innehållsarbetet. Både hos faktaansvariga och kommunikationschefen.
- Ha tydliga riktlinjer för språk, tonalitet, responsiv text, rubriker, länkar mm. Och se till så att alla som producerar innehåll har koll på dessa.
Behöver du en skribent med koll på responsiva texter i ditt webbprojekt? Eller ett bollplank när du ska strukturera innehållet i din nya webbplats? Jag kan hjälpa dig. Hör av dig så går vi igenom vilket stöd du behöver.
Lämna ett svar