Att känna sig inkluderad, värdefull och sedd – det är vad jämlik kommunikation handlar om. Att få känna igen sig. Och att det finns ett brett utbud av förebilder. Hur ser man till att uppfylla det i sin kommunikation, och undvika att förstärka fördomar och normer? Här är några enkla grundtips.
- Är den här informationen relevant och viktig? Klassikern ”kvinnlig VD” – en sådan formulering spär på normen att en vd är en man. ”Kvinnlig VD”, ”tjejband” eller ”manlig sjuksköterska” – fundera en extra gång på om könet är viktigt i sammanhanget.
- Titta på bilder med normkritiska ögon. Bilder formar våra ideal. Se till att inte cementera könsroller i dina bilder.
- Tänk tvärtom, byt plats. Vad händer om du i tanken byter kön på personen du ska beskriva? Skulle du ha ställt samma frågor? Skulle du ha valt samma bildmanér?
- Läs texter högt för dig själv. Du blir mer uppmärksam på ordens valör och relevans.
Läs gärna också mitt tidigare inlägg ”Ordens makt. Och bildernas.”
Lämna ett svar