Tre om dagen

Efter sommar och lång semester kan det kännas tungt att komma igång på jobbet och få styrsel på arbetsdagarna. En av mina första uppgifter efter sommaren var att skriva en kort text till ett nyhetsbrev just om det här med styrsel på dagarna. Eller ”time management” som det heter med lite finare ord. På jakt efter några enkla tips att ta med i artikeln, snubblade jag över ett knep som jag själv länge har använt mig av när det känns som att arbetshögarna bara växer och tiden bara krymper.

Vi kan kalla det ”3 om dagen”: välj ungefär tre viktiga uppgifter som du ska hinna med. Vitsen är att listan på uppgifter inte blir för lång. Då finns risken att det känns övermäktigt – med stress som följd. Och när du har bockat av dina tre uppgifter blir känslan av tillfredsställelse en rejäl humörshöjare och sporre. För min del är det inte ovanligt att jag gör mina tre uppgifter ganska snabbt, och är himla nöjd med mig själv. Då har jag också fått sådan styrfart så jag gör tre grejer till av bara farten. Du kan ju föreställa dig hur nöjd jag är med mig själv då.

Har du något favoritknep för att få saker gjorda?

Lämna ett svar