Text – en del av ditt varumärke

Hur vi kommunicerar påverkar hur vi ser på världen. Och hur världen ser på oss. Texterna på din webbplats och i all din övriga kommunikation är en del av ditt varumärke. Text är alltså en av faktorerna som påverkar dina kunders – nuvarande och framtida – bild av ditt företag, och vilket förtroende de får för dig.

På nätet är konkurrensen enorm, och en avgörande faktor handlar just om förtroende. Om en webbplats inte upplevs som trovärdig och professionell går besökaren vidare till nästa. Det är naturligtvis många olika faktorer som inverkar, men texterna spelar helt klart en viktig roll. Är texterna av god kvalitet upplevs ofta avsändaren som mer kompetent och trovärdig. Du kan alltså skaffa dig en konkurrensfördel genom att uttrycka dig så att kunden förstår och begriper hur hen ska agera.

Vad är ”god kvalitet”?

Främst handlar det om en så enkel sak som att ha i minnet vem man skriver för och varför. Vad vill du att läsaren ska göra, tycka eller känna? En begriplig och engagerande text får du bäst genom att skapa en relation med din läsare. Skriv personligt, korrekt, konkret och konsekvent. Utan onödigt krångel och med fokus på läsarens behov och situation.

Jag har tidigare publicerat några texttips som passar bra att repetera: Bättre text – 4 snabba tips.

Kolla. Och kolla igen.

Ett bra tips är alltid att läsa texten högt för dig själv. Då märker du lättare eventuella upprepningar, ordens valör och om texten hänger ihop. Låt gärna också någon annan läsa det du har skrivit och be om återkoppling. Och: korrekturläs! Och glöm då inte bort rubrikerna – här slinker ofta korrfel förbi. I värsta fall kan ett par stavfel på webbplatsen få läsaren att fundera över om det även slarvas på övriga områden.

Behöver du texthjälp?

Behöver du hjälp med textproduktion eller textbearbetning? Jag kan hjälpa dig! Läs mer här  eller kontakta mig direkt så går vi igenom vilket stöd du behöver.

Lämna ett svar