Tänka, känna, göra

Det är redan påsk och våren är på ingång! Och jag inser att sist jag skrev något här var i juletider… Så går det när man har fullt upp! Känner du igen dig? Har du svårt att få tiden att räcka till för att underhålla din webbplats? Då kanske jag kan vara till hjälp. Läs mer om hur jag kan bistå med redaktörshjälp. Under tiden bjuder jag på några grundtips för effektiv kommunikation. Kortversionen kommer här: vad vill du att mottagaren ska tänka, känna och göra? Den lite längre versionen kommer här:

  • Skapa dig en bild av vem det är som kommer att läsa din text, i vilken situation hon eller han befinner sig och föreställ dig att du talar direkt till henne eller honom.
  • Skriv personligt, korrekt, konkret och konsekvent. Utan onödigt krångel och med fokus på läsarens behov och situation.
  • Vad vill du att mottagaren ska tänka, känna eller göra? Syftet med din kommunikation ska  aldrig bara vara ”att informera”. Tänk i stället att din kommunikation ska vara ”användbar”: vilket ska mottagarens nästa steg vara? Hur ska mottagaren uppfatta dig? Vilket huvudbudskap vill du förmedla? För att kunna ta reda på om du har lyckats måste du först ta reda på vad du vill uppnå.

Glad påsk!

Kommentera