”Resa i den twittrande klassens universum” – artikel i DN 121007

I gårdagens DN publicerades artikeln ”Resa i den twittrande klassens universum”. Över drygt fem sidor beskriver nybörjartwittraren Lasse Granestrand sin resa i Twittervärlden med Hampus Brynolf, Intellecta, som guide. Här är några tänkvärda axplock ur artikeln:

Twitter kan vara en viktig kanal för företag och myndigheter, under förutsättning att man hittar sin målgrupp och har en genomtänkt plan för sitt twittrande. Och man måste ha ambition och möjlighet att sköta sitt twittrande, annars är det bättre att låta bli.

Räckvidden på Twitter är liten. Och användarna är relativt unga och högavlönade. 96 % av svenskarna finns inte här överhuvudtaget. Det sistnämnda är något som är värt att tänka på, inte minst när medierna refererar till Twitter och gör nyheter av sådant som skrivs där.

Twitteretikett – några råd för framgångsrikt twittrande:

  • Konversera, starta samtal och svara på tilltal! Det är i dialogen som Twitter har sitt största värde.
  • Korsposta inte samma sak automatiskt på Facebook och Twitter – kanalerna fungerar olika, vi pratar på olika sätt och med olika personer.
  • Följa noll personer? Ser rätt otrevligt ut och signalerar att du är mer intresserad av att prata än att lyssna.

Artikeln finns för närvarande endast i papperstidningen samt DN+.

Lämna ett svar