Nyhetsbrev: testa, utvärdera

Jag återkommer med några rader om nyhetsbrev igen. Nämligen om vikten av att följa upp och utvärdera.

Hårdtesta varje utskick – innan du skickar

När du börjar få ihop innehållet till ditt nyhetsbrev bör du fundera över:

  • Vad vill du att läsaren ska göra eller känna, när hen har läst ditt brev? Boka en kurs? Ta del av erbjudanden på webbplatsen? Sprida informationen vidare? Känna lojalitet och förtroende? Något annat? Och förstås: gör innehållet som du just har producerat det lätt för mottagaren att göra eller känna vad det nu är som är ditt mål?
  • Vilket är nyhetsbrevets värde för mottagaren?
  • Låt gärna någon annan läsa nyhetsbrevet, med frågorna ovan i bakhuvudet. Ett bra sätt att få snabb och värdefull återkoppling innan du trycker på sändknappen.

Följ upp och utvärdera

Bra kan hela tiden bli bättre. Och en av många fördelar med nyhetsbrev är att verktyget du använder för att göra dina utskick bjuder på goda möjligheter till bra uppföljning.

  • Lägg upp en uppföljningsrutin. Vad ska mätas och följas upp?
  • Kolla statistiken efter varje utskick. Analysera den och fundera på hur du kan skruva till saker och ting så att resultatet blir ännu bättre nästa gång.

Jag har tidigare skrivit om nyhetsbrev här:

Kom igång med nyhetsbrev

Sköt om dina prenumeranter

Lämna ett svar