Nyhetsbrev – inte bara sälj

Funderar du på att starta ett digitalt nyhetsbrev? Eller har du svårt att få snurr på det du redan har? Här är några snabba tips på hur du kan komma igång (igen).

Underhåll och informera! Ditt nyhetsbrev ska alltid ha ett relevant innehåll, som har ett värde för den som får det. Bjud också gärna på något som mottagaren har nytta eller glädje av direkt. Kanske till exempel några användbara tips inom ditt område? Lyckas du få kunden att känna lojalitet och förtroende bygger du ditt varumärke, och chanserna är goda att du på sikt även ökar din försäljning.

Börja i liten skala. Sätt upp en realistisk utgivningsplan och se till att hitta en form som fungerar.

Testa och utvärdera. Prova att dela upp mottagarna i olika segment och testa olika varianter. Kolla statistiken efter varje utskick. Vad fungerar bra? Vad fungerar mindre bra? En av nyhetsbrevets stora fördelar är att det är så mätbart.

Det ska vara lätt att bli prenumerant . Använd alla vägar – tänk kreativt. Men det är minst lika viktigt att lätt kunna avsluta prenumerationen – lägg in det i mallen så att det kommer med i varje utskick.

Tänk långsiktigt. Samla material, återanvänd material från andra kanaler. Hämta inspiration från andra nyhetsbrev!

Lämna ett svar