Kom igång med nyhetsbrev

Är du sugen på att starta ett digitalt nyhetsbrev? Det behöver inte vara så knepigt, men som med alla andra kommunikationsaktiviteter så behöver du fundera igenom några saker innan du sätter igång. Som till exempel:

  • Vilket är syftet med  nyhetsbrevet? Är det att sälja dina produkter? Eller är planen att bygga relationer, för att skapa en mer långsiktig försäljning? Eller både och? Eller något annat?
  • Vilka resurser har du till ditt förfogande? Ditt nyhetsbrev kräver löpande planering, produktion och uppföljning. För ett bra resultat krävs resurser, både i form av tid och kompetens. En god idé kan vara att ta hjälp i startskedet för att få planering och rutiner på plats.
  • Vilket är nyhetsbrevets värde för mottagaren? Är  innehållet inte intressant för den som får det kommer nyhetsbrevet aldrig att bli läst, hur mycket tid och kraft du än har lagt ned på det.

Tänk långsiktigt

Hur ofta ska ditt nyhetsbrev komma ut? Oavsett om det är en gång i veckan eller fyra gånger per år, behöver du planera utskicken för att arbetet ska rulla på, för att innehållet ska bli så bra som möjligt och för att du ska nå dina mål.

  • Lägg upp planeringsrutiner.
  • Samla material, fånga upp tips, koppla ihop med andra aktiviteter.
  • Hur gör andra? Hämta inspiration från andra nyhetsbrev som du gillar. Skapa mappar där du samlar både favoriter och skräckexempel, och lär dig av dessa.

Börja i liten skala

När du har koll på din planering är det dags att sätta igång. Börja gärna i lite mindre skala till en början. På så vis får du chans att hitta formen, och testa vad som fungerar bra och mindre bra.

  • Ha en realistisk utgivningsplan. Den kan justeras längre fram.
  • Skapa en checklista för varje moment i arbetsprocessen.

Men Facebook och Twitter då?

McKinsey & co publicerade nyligen en studie som visar att nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är 40 gånger mer effektivt än Facebook och Twitter tillsammans för att värva nya kunder. Vad tror du? Läs McKinsey’s studie här. Ett av mina tidigare inlägg om nyhetsbrev, med några snabba tips hittar du här.

Behöver du hjälp att få snurr på ditt nyhetsbrev?

Vill ha en extra puff för att komma igång? Eller hjälp med att producera innehåll, löpande eller vid enstaka tillfällen? Jag kan hjälpa dig. Kontakta mig så går vi igenom vilket stöd du behöver.


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

2 svar till ”Kom igång med nyhetsbrev”

  1. […] vad du bör tänka på när du ska starta ett digitalt nyhetsbrev. Jag har tidigare skrivit om det här på webbplatsen också. Ping ges ut av DIK, som är fackförbundet för akademiker inom kommunikation och kultur. […]

  2. […] Kom igång med nyhetsbrev […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *