Igen – varför ska man twittra?

Jag skrev för en tid sedan några reflektioner över hur man som företag kan använda sig av Twitter. Jag har fått tillfälle att diskutera detta igen i olika sammanhang, och fyller på med ytterligare några Twitter-tips:

Tjänster ger gentjänster. Twitter är inte en gratis megafon som du plötsligt har förfogande över. Om du bara pratar om dig själv blir det ganska trist i längden för de som följer dig. Använd @mention och prata med eller om dina medtwittrare. Och håll utkik efter om någon tilltalar @dig direkt – och svara på det. Skicka vidare (retweet:a) andras inlägg som du gillar. Så kommer andra att göra likadant för dig.

Se Twitter som en egen kanal. Med dess egna unika möjligheter. Om du bara använder Twitter som ytterligare ett sätt att per automatik få ut dina pressmeddelanden, så lär du få svårt att få igång en dialog med andra.

Twittra regelbundet. Och ganska ofta. Vad som kan anses som ofta är förstås individuellt och beror på vilken verksamhet du driver. Men blir det för glest mellan twittertillfällena så är risken att dina följare tappar intresset och du får svårt att bygga upp en trogen följarskara.

Ett svar på ”Igen – varför ska man twittra?”

Lämna ett svar