Blogga framgångsrikt på företaget

Efter att ha varit involverad i flera olika bloggprojekt, kan jag konstatera att det finns några återkommande saker som sticker ut som viktiga faktorer för ett framgångsrikt företagsbloggande. Här är några av dem:

Ta dig tid. Det måste få ta tid att blogga, särskilt i början innan du har hittat rutiner som fungerar för dig. Jag har sett alltför många företagsbloggar starta storstilat med höga ambitioner, för att sedan snabbt falla i glömska på grund av tidsbrist. Om du själv inte har tid att skriva kanske det är någon annan som ska göra det? Hitta nyckelpersoner i företaget som är engagerade och som brinner för mediet.

Ha tålamod. Det dröjer ofta ett tag innan reaktionerna och kommentarerna kommer och dialogen är igång. Av den enkla anledningen att det kan ta en stund för folk att dels hitta till din blogg, dels våga ge sig in i diskussionen. Se till att marknadsföra din blogg. Hitta ambassadörer som hjälper dig att dra igång diskussionerna. Håll koll på när det dyker upp kommentarer på dina inlägg – och svara på dem direkt.

Skriv personligt. Det är du som bloggar, låt därför inte någon opersonlig företagsröst tala. Bjud in till dialog, och stick gärna ut hakan lite bland. I en blogg kan du uttrycka dig mer informellt, men gå inte över gränsen till det rent privata. Vissa frågor avhandlas fortfarande bäst mellan fyra ögon.

Lämna ett svar