Uppdrag på Arbetsförmedlingen

Jag har nyligen påbörjat ett spännande uppdrag på Arbetsförmedlingen. Ett stort och  komplext webbprojekt är i full gång, och min del i det hela blir bland annat att projektleda, strukturera och producera innehåll. Det kommer bli ett intensivt, lärorikt och kul arbete! Pikniks uppdrag pågår ända till årsskiftet.

 

 

 

Nyhetsbrev: testa, utvärdera

Jag återkommer med några rader om nyhetsbrev igen. Nämligen om vikten av att följa upp och utvärdera.

Hårdtesta varje utskick – innan du skickar

När du börjar få ihop innehållet till ditt nyhetsbrev bör du fundera över:

  • Vad vill du att läsaren ska göra eller känna, när hen har läst ditt brev? Boka en kurs? Ta del av erbjudanden på webbplatsen? Sprida informationen vidare? Känna lojalitet och förtroende? Något annat? Och förstås: gör innehållet som du just har producerat det lätt för mottagaren att göra eller känna vad det nu är som är ditt mål?
  • Vilket är nyhetsbrevets värde för mottagaren?
  • Låt gärna någon annan läsa nyhetsbrevet, med frågorna ovan i bakhuvudet. Ett bra sätt att få snabb och värdefull återkoppling innan du trycker på sändknappen.

Följ upp och utvärdera

Bra kan hela tiden bli bättre. Och en av många fördelar med nyhetsbrev är att verktyget du använder för att göra dina utskick bjuder på goda möjligheter till bra uppföljning.

  • Lägg upp en uppföljningsrutin. Vad ska mätas och följas upp?
  • Kolla statistiken efter varje utskick. Analysera den och fundera på hur du kan skruva till saker och ting så att resultatet blir ännu bättre nästa gång.

Jag har tidigare skrivit om nyhetsbrev här:

Kom igång med nyhetsbrev

Sköt om dina prenumeranter

En presentation som lyfter

Plastfilm och OH-projektor, PowerPoint eller KeyNote – teknikerna varierar, och det blir allt enklare att skapa snitsiga bilder till din föreläsning. En bra presentation ger ditt framförande ett lyft och hjälper dina åhörare att hålla intresset uppe och minnas det du berättar. Men en dåligt planerad presentation kan få motsatt effekt. Grundtipset är: håll det sparsmakat, både när det gäller omfång och utseende.

  • Först och främst: tryck inte in för mycket på varje bild. Lyft i stället fram nyckelord, något som får publiken att haja till, ett foto eller en illustration som fångar det du talar om. För mycket innehåll gör det snurrigt för åhörarna, som då måste välja fokus: ”Hinna läsa klart det som står på bilden” vs ”Lyssna på det du säger”. Kom ihåg: dina bilder är inte ditt talarmanus!
  • För mycket text resulterar nästan alltid i för liten text…vilket leder till nästa punkt: skriv stort. Tänk på åhöraren längst bak i rummet!
  • Använd lagom många bilder. Vad som är lagom är förstås svårt att ge ett generellt svar på. Men det här hänger ihop med punkten ovan – dränk inte dina åhörare med bilder utan använd dem som pedagogiska förstärkare. Ha ”max en bild per resonemang” som riktlinje.
  • Använd färger som ger bra kontrast mellan text och bakgrund. Och var sparsam med textvariationer som VERSALER, kursivt och understrykningar. Ju renare text desto tydligare.

Behöver du hjälp med att planera din presentation? Hör av dig, så går vi igenom vilket stöd du behöver.